سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات پارچه

 

پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است که معمولاً از مشتقات نفتی محسوب می شود. پارچه پلی استر یکی از محبوب ترین منسوجات در جهان است و توسط هزاران نفر و همچنین در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
از نظر شیمیایی، پلی استر یک پلیمر است که اساساً دارای اجزای گروه استر است. اغلب الیاف مصنوعی و برخی از الیاف پلی استر گیاهی از اتیلن تشکیل شده اند که غالباً از نفت تهیه می شوند اما می توان آن را از منابع دیگر نیز گرفت. درحالیکه برخی از انواع پلی استر زیست تخریب پذیر هستند، اغلب اینگونه نیستند و تولید و استفاده از پلی استر منجر به تخریب زیست محیطی در جهان می شود.
در برخی موارد پلی استر ممکن است برای تهیه لباس به کار رود اما پلی استر در بیشتر مواقع با پنبه و دیگر الیاف طبیعی ترکیب می شود. استفاده از پارچه پلی استر در لباس منجر به کاهش هزینه های تولید می شود، اما از طرف دیگر راحتی لباس را کاهش می دهد.
وقتی با پنبه ترکیب می شود، پلی استر از آب رفتن پارچه جلوگیری می کند و منجر به بهبود دوام و کاهش چروک الیاف طبیعی می شود. پارچه پلی استر نسبت به شرایط محیطی مقاوم است، که این ویژگی آن را برای استفاده طولانی مدت در لباس های خارج از خانه مناسب می کند.
پارچه پلی استر
پارچه پلی استر کار خود را در سال 1926 با تولید تریلن توسط  W.H. Carothers در انگلیس شروع کرد. طی دهه های 1930 و 1940، دانشمندان بریتانیایی تلاش خود را برای توسعه انواع بهتر پارچه های تهیه شده از اتیلن ادامه دادند و این تلاش ها سرانجام توجه سرمایه گذاران و مبتکران آمریکائی را جذب کرد.
الیاف پلی استر اولین بار توسط شرکت  DuPont به تولید انبوه رسید، این شرکت همچنین در توسعه الیاف نایلون نیز نقش داشت. طی جنگ جهانی دوم، قدرت های متحده بشدت احساس نیاز به الیاف هایی برای چتر نجات و سایر متریال های مورد نیاز در جنگ کردند. پس از جنگ و با رونق اقتصاد، DuPont و دیگر شرکت های آمریکائی بازار دیگری برای متریال های مصنوعی خود یافتند.
در ابتدا، مصرف کنندگان بسیار به دوام پلی استر در مقایسه با الیاف طبیعی علاقه مند شدند، چنین ویژگی مثبتی هنوز هم برقرار است. در دهه های اخیر، اثرات محیطی منفی الیاف مصنوعی بر همه روشن شد و نظر مردم در مورد پارچه پلی استر بشدت تغییر کرد.
با این حال، پلی استر یکی از الیاف های پرکاربرد در جهان باقی ماند و یافتن لباس هایی که دارای بخشی از جنس پلی استر نباشد سخت است. لباس هایی که دارای پارچه پلی استر هستند، در درجه حرارت بالا ذوب می شوند، درحالیکه الیاف طبیعی می سوزند. الیاف ذوب شده منجر به صدمات جبران ناپذیری به بدن می شوند.

مراحل تهیه پارچه پلی استر:

فرآیند تولید استفاده شده در تهیه پلی استر بستگی به نوع پلی استر دارد:
پلی استر اتیلن:
پلی استر اتیلن (PET) بخش عمده الیاف پلی استر را تشکیل می دهد. جزء اصلی PET اتیلن نفتی است و در فرآیند ایجاد الیاف پلی استر، اتیلن به عنوان پلیمر با دیگر مواد وارد واکنش می شود تا بتواند یک ترکیب رشته ای پایدار را ایجاد کند.
چهار راه برای تولید الیاف PET وجود دارد و فرآیند تولید پلی استر با توجه به نوع متد تغییر می کند:
  1. Filament: رشته های پلی استر فیبرهای پیوسته هستند و از آن برای تولید پارچه نرم استفاده می شود.
  2. Staple: نخ های پلی استر شبیه نخ های پنبه ای هستند و مثل آنها به شکل نخ تابیده می شوند.
  3. Tow: طناب (Tow) پلی استر شبیه رشته های پلی استر است، اما در طناب پلی استر رشته ها به صورت بازتری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
  4. Fiberfill: فایبرفیل از رشته های به هم پیوسته پلی استر تهیه شده است، اما این رشته ها به طور ویژه ای ساخته شده اند تا محصول نهائی را ضخیم تر نشان دهند، محصولات تهیه شده از آن برای لباس های بیرونی و پرکننده داخل عروسک استفاده می شود.
فرآیند تهیه الیاف پلی استر با واکنش اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات در دمای بالا تهیه می شود. این واکنش منجر به تولید مونومر می شود که سپس با دی متیل ترفتالات دوباره واکنش می دهد تا پلیمر تشکیل شود.
این پلیمر پلی استر آب شده از روزنه هایی عبور داده می شود و رشته های حاصل سرد و خشک می شوند و سپس به تکه های کوچکتر تقسیم می شوند. تکه های حاصل دوباره ذوب می شوند تا ماده ای مثل عسل حاصل شود، که از اسپینر عبور داده می شود تا رشته های باریکتری بدست بیاید.
بسته به اینکه کدام یک از چهار مورد بالا مورد نظر باشد، پلی استر حاصل ممکن است قطع شود و یا با سایر مواد وارد واکنش شود. در اغلب کاربردها، الیاف پلی استر به صورت نخ تابیده می شوند قبل از آنکه رنگ شوند و یا در معرض سایر فرآیندها قرار بگیرند تا پارچه پلی استر تولید شود
پلی استر PCDT
پلی استر PCDT:
فرآیند تولید پلی استر PCDT همچنین از واکنش اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات تهیه می شود. درحالیکه منبع اتیلن استفاده شده در PET و پلی استر PCDT نفت خام است، تولیدکنندگان پلی استر گیاهی از منابع اتیلن مثل نیشکر نیز استفاده می کنند.

کاربرد پارچه پلی استر:

کاربرد پارچه پلی استر
لازم است بدانید که PET استفاده شده برای تهیه پارچه پلی استر مثل پلاستیک حاصل از نفت خام استفاده شده برای ساخت بسیاری از محصولات مصنوعی پرکاربرد روزانه است. برای مثال، از این پلاستیک برای تهیه بطری آب، محفظه غذا و دیگر انواع محصولات صنعتی و مصرفی استفاده می شود.
در شکل فیبری در پارچه پلی استر، PET دارای هزاران نوع کاربرد مصرفی مورد است. به طور سنتی، PET به عنوان جایگزین نخ و در برخی موارد به عنوان جایگزین دیگر الیاف طبیعی مثل پشم و ابریشم است.
اساساً، هر چیزی که از نخ تهیه می شود را می توان با پلی استر ساخت. از پیرآهن و شلوار گرفته تا لباس های پر زرق و برق، کاربرد پلی استر در تهیه لباس نامحدود است. تولیدکنندگانی از پارچه پلی استر برای تهیه کت و شلوار، کت، جوراب، لباس زیر و تقریباً هر چیزی که قابل پوشیدن باشد مثل لباس های اسپورت، بیزینس یا لباس های رسمی استفاده می کنند.
خرید پارچه پلی استر
بعلاوه، تولیدکنندگان از پارچه پلی استر برای ساخت صنایع دستی استفاده می کنند. بویژه، نوعی از پلی استر به نام میکروفایور در حوزه محصولات آشپزخانه و سرویس بهداشتی دارای محبوبیت است. مصرف کنندگان از نرمی و قدرت جذب میکروفایور در  محصولاتی مثل حوله حمام، حوله صورت و حوله استقبال می کنند. تولیدکنندگان ممکن است از پلی استر برای تولید وسایل خانه مثل پتو، قالیچه، رومبلی و پرده نیز استفاده کنند.
پارچه پلی استر ممکن است به عنوان کوسن، کاناپه و بالشت مورد استفاده قرار می گیرد و بدلیل ضدلک بودن این ماده، والدین و صاحبان حیوانات خانگی ترجیح می دهند از پارچه های پلی استری استفاده کنند. کاربردهای صنعتی پلی استر شامل صفحه نمایش LCD، فیلم هولوگرافیک، کشتی، برزنت و بطری را نام برد.

کشورهای تولیدکننده پلی استر:

کشورهای تولید کننده پارپه پلی استر
براساس یک مطالعه در سال 2006، چین بزرگترین تولیدکننده پارچه پلی استر است. چین همچنین بزرگترین بازار پلی استر را نیز در اختیار دارد، که این کشور را به مرکز صنعت پلی استر تبدیل کرده است.
تایوان، کره، هند، ژاپن و اندونزی بزرگترین تولیدکنندگان پلی استر هستند و برخی از محصولات پلی استری هنوز هم در آمریکا تولید می شوند. وقتی الیاف پلی استر در چین و کشورهایی آسیایی تولید شد، در آسیا باقی می ماندند تا تبدیل به لباس و دیگر محصولات مصرفی شوند. سپس محصولات پلی استری به سراسر دنیا صادر می شوند.

قیمت پارچه پلی استر:

قیمت کنونی الیاف پلی استر خام حدود 1 دلار به ازای هر پوند است، اما این قیمت متغیر است. می توان گفت پلی استر یکی از ارزانترین منسوجات در جهان است و این فاکتور روی محبوبیت جهانی آن تأثیر گذاشته است.
پس از آنکه تولیدکنندگان پلی استر را به پارچه تبدیل کردند، قیمت آن به حدود 10 دلار به ازای هر یارد می رسد. تولیدکنندگان لباس و دیگر مواد مصرفی این پارچه را به محصول نهائی تبدیل می کنند و به مصرف کنندگان می فروشند.
درحالیکه تفاوت قیمت بین پارچه پلی استر و دیگر پارچه ها با گذشت زمان هم قیمت شدند، قیمت پائین جهانی پلی استر منجر به افزایش محبوبیت آن در حوزه تهیه لباس شد. این قیمت پائین پلی استر قیمت لباس های تهیه شده از آن را پائین نگه داشت، اما از طرف دیگر انگیزه مصرف کنندگان را برای استفاده از الیاف طبیعی که برای محیط زیست مضر نیستند را کم کرد.

انواع مختلف پارچه پلی استر:

انواع پارچه پلی استر
 برای افزایش دانش شما از پارچه پلی استر، مهم است با سه نوع خاص این محصول بیشتر آشنا شوید:
  1. پلی استر اتیلن: این نوع پلی استر، همچنین به نام PET نیز معروف می باشد، یکی از معروف ترین پلی استرها در بازار است. در بیشتر مواقع واژه پلی استر مترادف با PET است اگرچه انواع دیگر پلی استر نیز وجود دارد.
  2. پلی استر گیاهی: مزیت اصلی پلی استر گیاهی این است که این پارچه زیست تخریب پذیر است. پلی استر گیاهی هزینه بالاتری دارد و نسبت به PET و PCDT دوام کمتری دارد.
  3. پلی استر PCDT: درحالیکه پلی استر PCDT شهرت PET را ندارد، اما الاستیسیته بالاتری دارد که آن را برای کاربردهای خاصی مناسب می کند. پلی استر PCDT دوام بالاتری نسبت به پلی استر PET دارد، بنابراین، این پارچه اغلب برای مصارفی مثل رومبلی و پرده مناسب است.

اثرات محیطی پارچه پلی استر:

پلی استر به طور کلی اثرات منفی بر محیط زیست دارد. از زمان تولید تا استفاده تا دور انداختن، این پارچه دارای اثرات زیانباری در هر مرحله از چرخه خود است.
برای تولید متریال استفاده شده در تولید پلی استر، لازم است از سوخت فسیلی استفاده کنید، که مواد محدودی هستند و برای تولید انرژی و تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. فرآیند تصفیه نفت خام به مواد پتروشیمی مواد سمی خطرناکی را وارد محیط زیست می کنند، که می تواند برای زندگی موجودات زنده در آب و زمین خطرآفرین باشد.
وقتی پالایشگاهها نفت تولید کردند، فرآیندهای دیگری برای تولید اتیلن که در ساخت پلی استر کاربرد دارد استفاده می شود. فرآیند استخراج هدررفت بالایی دارد و مواد سمی بیشتری به محیط وارد می کند.
فرآیند انتقال اتیلن به الیاف پلی اتیلن ترفتالات فرآورده های مضر بسیاری را در پی دارد و رنگ و مرحله آماده سازی استفاده شده بوسیله تولیدکنندگان پلی استر ممکن است وارد محیط زیست شوند و اکوسیستم را آلوده کنند.
بعلاوه، تولیدکنندگان پلی استر اغلب دارای هزینه های اجتماعی و فرهنگی بالایی به همراه دارند. بخش عمده ای از تولیدکنندگان پلی استر در جهان از نیروی کار سوءاستفاده می کنند و همچنین این کارگران در معرض مواد سمی قرار می گیرند که آسیب های عصبی، سرطان و یا دیگر مشکلات را در پی دارد.
تولیدکنندگان عمده پلی استر، از این طریق ثروت هنگفتی بدست آورده اند درحالیکه از نیروی کار بی سواد و ارزان کشورهای فقیر سوء استفاده می کنند.
اثرات محیطی منفی پلی استر با ورود این محصول به بازار مصرف کنندگان همچنان ادامه می یابد. براساس یک مطالعه جامع در سال 2014، شستشوی پلی استر با دست یا ماشین لباسشویی منجر به ورود میکروفایورهایی به آب می شود.
پارچه آکریلیک یکی از بدترین آلودگی های میکروفایوری را دارد و بدنبال آن پلی استر در مقام دوم قرار دارد. آلودگی میکروفایور در ذخایر آب منجر به به خطر افتادن زندگی آبزیان می شود و همچنین منجر به آلودگی آب آشامیدنی در سراسر جهان می شود.
مصرف کنندگان تمایل به دور ریختن لباس دارند و لباس های پلی استری از این قاعده مستثنی نیستند. برخلاف الیاف زیست تخریب پذیر مثل پشم، پنبه یا ابریشم، پلی استر به طور طبیعی در محیط تجزیه نمی شود. درحالیکه تشخیص زمان دقیق تجزیه پلی استر مشخص نیست اما آنها احتمال می دهند این مواد قرن ها در طبیعت باقی بمانند.
درحالت کلی، پلی استر در هر گام تولید به محیط آسیب می زند و به ناچار در اکوسیستم جمع می شود و هیچ راهی برای حذف آن وجود ندارد. ابداع الیاف پلی استر گیاهی ممکن است گامی در جهت تغییر این شرایط باشند اما مشخص نیست این جایگزین های PET در بازار جذابیت لازم را خواهند داشت یا نه تا بتوانند تأثیری بر آلودگی های حاصل از پلی استر داشته باشند.
خرید اینترنتی پارچه پلی استر را در شهرپارچه به ساده ترین شکل انجام دهید