سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات پارچه

 

برای افراد معمولی، یک پارچه بافت پارچه ای است که تی شرت از آن تهیه می شود. برای افراد باتجربه، این نوع پارچه یک پارچه کشسان است که می توان از آن لباس های زیبایی خلق کرد که در رنگ ها و پرینت های مختلفی عرضه می شود و بخاطر خاصیت کشسانی ایرادات اندام را پوشش می دهد. اما برای متخصصان انواع مختلفی از بافت شامل بافت جرسی، ریب و انواع دیگر بافت وجود دارند که دارای مزایای خاص خود هستند اما برای افراد معمولی فقط راحتی و زیبایی پارچه بافت مهم است.

تفاوت پارچه بافت با پارچه ریسندگی در چیست؟

یک پارچه ریسندگی از طریق کنار هم قرار گرفتن الیاف کنار هم به صورت الگوی منقطع ایجاد می شود، اما در پارچه های بافت یک نخ بلند به صورت حلقه هایی ایجاد می شود. نخ در این بافت در یک مسیر حرکت می کند. این روش باعث می شود که پارچه کشسان باشد. می توانید دندانه ها یا ستون های عمودی از حلقه ها را در سطح پارچه ببینید.
پارچه بافت
انواع مختلفی از پارچه بافت وجود دارد که ممکن است تشخیص آن برایتان گیج کننده باشد به این دلیل که بسیار به یکدیگر شباهت دارند. اما وقتی بدقت به آن نگاه می کنید می توانید به تفاوت های بین آنها پی ببرید. برخی از انواع رایج آن به شرح زیر است:

انواع پارچه بافت

  • بافت جرسی
این پارچه وزن سبک تا متوسط دارد و تک بافت است. این بافت طرفداران زیادی دارد و به طور گسترده در تهیه پیرآهن و تی شرت استفاده می شود. لختی خاصی دارد و از الیاف متفاوتی شامل پشم، ابریشم و غیره تهیه می شود.
می توانید ببینید که دو طرف پارچه متفاوت است. یک طرف پارچه دارای بافت بخیه ای است و در سمت دیگر بخیه های صدفی قابل دید است. این پارچه دارای کشسانی قابل توجهی است.
جرسی نخی محبوب ترین جرسی است. دارای وزن متوسط است و کشسانی 4 طرفه دارد. جرسی تی شرت یک جرسی نخی است که دارای کشسانی دوطرفه است. جرسی تی شرت از لختی نرمی که در جرسی ابریشمی یا جرسی ریون دیده می شود برخوردار نیست و در قسمت های بریده شده لوله می شود.
ریون جرسی یک پارچه عالی برای دوخت لباس است زیرا بسیار نرم است. اغلب کشسانی 4 طرفه دارد. جرسی تابیده شده اینترلاک، جرسی مات، جرسی متالیک از انواع دیگر آن محسوب می شوند.
پلی جرسی  slubدارای ظاهر مات بوده بدون اینکه کشسانی بسیاری داشته باشد. جرسی نخی-پلی-ریون دارای تمام ترکیبات لازم برای تشکیل یک پارچه درجه یک با ظاهر نرم و لخت است.
پارچه جرسی knit slub-در این نوع از پارچه نخ های تابیده شده به جرسی افزوده می شود تا ظاهری بهتر و ضخیم تر به آن بدهد. این کار باعث می شود خطوط افقی در طول پارچه دیده شود. این پارچه خیلی کشسان نیست.
جرسی ابریشمی یک پارچه بسیار نرم، نازک، سبک و درخشان می باشد که برای تهیه بلوز، تاپ و پیرآهن کاربرد دارد.
جرسی Burntout  و Tissue پارچه های جرسی خاصی هستند که بسیار نازک و بدن نما می باشند. جرسی Burntout دارای طرح سوخته در سراسر پارچه است.
  • بافت الاستین:
از بین 10 تاپی که دارید حداقل 8 تای آن از این جنس است. دارای راحتی نخ و یا برخی مواقع پلی استر است و از طرف دیگر مثل سایر پارچه های بافت بسیار کشسان است. این ها ترکیباتی از بافت لاکرا یا اسپنداکس (الاستین) می باشند. این پارچه نرم است اما دوخت آن کار دشواری است. این پارچه برای تهیه لباس خواب مناسب است زیرا بسیار راحت است.
بافت اسکوبا پارچه های بافتی هستند که دارای سطح صیقلی لباس های اسکوبا هستند که دارای کشسانی و ریکاوری حیرت انگیزی هستند. نایلون لاکرا، که با نام بافت لباس شنا شهرت یافته است یک بافت نیمه مات است که در تهیه لباس های ورزشی و شنا کاربرد دارد.
  • بافت ریب
بافت های ریب پارچه های هستند که دارای دندانه های عمودی واضح در دو طرف پارچه هستند. این پارچه دو رو است.
این پارچه معمولاً درتهیه حلقه بلوز اسکی، دور یقه تی شرت ها و غیره کاربرد دارد، اما می توان کل لباس را با این پارچه دوخت. دارای کشسانی از عرض هستند و بسیار نرم می باشند. می توانید با این پارچه لباس های لخت بسیار زیبایی بدوزید. پیرآهن پشمی، پلیور، زیرپوش و غیره از آن تهیه می شود.
دندانه ها در سایزهای 1*1، 2*2 و 3*3 و حتی 6*6 وجود دارند. بافت 1*1 برای تهیه یقه تی شرت استفاده می شود؛ دندانه 2*2 برای دور یقه و دور آستین استفاده می شود. دندانه 1*3 یک بافت نامتقارن است.
  • بافت دبل
بافت دبل یک بافت وزن متوسط است (ضخامت آن تقریباً دوبرابر بافت تکی است) که اغلب از دو طرف به یک شکل است و نسبت به بافت تکی از کشسانی کمتری برخوردار است. در نگاه اول اینطور به نظر می رسد که دو بافت در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
این پارچه ضخیم و پرزدار است، زیرا دارای ساختار خاص دو میله است. الیاف متعددی در این نوع بافت به کار می روند-نخ، ریون، پشم و غیره حتی الیاف مصنوعی نیز در این بافت استفاده می شود.
بافت دبل با ریون در بین سایر انواع این دسته پرطرفدارتر است زیرا بسیار نرم است. Ponte di Roma یک دیگر از پارچه های محبوب در این رده است. دارای ساختار دندانه ای عرضی در سراسر پارچه است و برای تهیه شلوار و پیرآهن مناسب است. Pique دبل و ژاکارد دبل همگی از بافت های دبل هستند.
  • اینترلاک
این بافت یک بافت دورو است و دارای دندانه های طولی ظریفی است؛ ممکن است این پارچه را با بافت جرسی اشتباه بگیرید، اما با نگاه دقیق تر قسمت پشت متوجه می شوید که از هر طرف پارچه یک شکل است، ویژگی که در جرسی وجود ندارد. همچنین از بافت تکی هم ضخیم تر است. سطح نرم بافت اینترلاک آن را برای کارهای طراحی مثل نقاشی روی پارچه، گلدوزی و غیره مناسب می کند.
این پارچه از دیگر بافت ها ضخیم تر است (تقریباً دارای ضخامت دو برابری نسبت به بافت جرسی است) پس دوخت آن ساده تر است. این پارچه همچنین نسبت به سایر بافت ها شکل خود را به خوبی نگه می دارد و برای تهیه لباس های اندامی مناسب است.
  • بافت تور
این پارچه برای تهیه لباس بسیار زیبا است، زیرا این پارچه دارای زیبایی لیس و کشسانی بافت است. اما مشکلی که در مورد آن وجود دارد نگهداری آن است؛ در زیر تصویری از بافت لیس پس از شستشوی شدید را می بینید. این طور به نظر می رسد که در ماشین لباسشویی انداخته شده است.
بافت لیس
  • بافت مش
این بافت دوام بالایی دارد و به این دلیل که بافت بازی دارد شبیه تور است. این پارچه نازک و سبک بوده و کشسانی خوبی دارد. در چاپ های بسیار زیبا در دسترس است.
بافت گره ای (Piled)
پولک با دستگاه روی این پارچه دوخته می شوند تا ظاهر زیباتری در آن ایجاد کند.
  • بافت گره ای (Piled)
بافت مژه ای یک نوع بافت گره ای محسوب می شود. تقریباً شبیه به خز مصنوعی است. اغلب برای تهیه پلیور استفاده می شود.
بافت Terrycloth بافتی است که از ظاهر حوله تقلید می کند. یک طرف صاف است و در طرف دیگر گلوله های بسیاری وجود دارد.
بافت فلیس یک بافت گره ای است که در قسمت پشت شبیه بافت است اما روی پارچه بسیار کرکی است.
مخمل کشبافت شبیه به مخمل معمولی است که دارای گلوله های بسیاری روی سطح پارچه است اما پشت پارچه تمیز است. این پارچه دارای کشسانی دوطرفه است که آن را برای تهیه لباس های جذب مناسب می کند.
والور یک پارچه گره ای بسیار نرم است که دارای کشسانی 4 طرفه است.
  • بافت پلیوری
این نوع بافت به طور ویژه در تهیه پلیور استفاده می شود. در انواع مختلفی موجود است. اغلب دارای بافت فشرده است و دوام و قدرت بالایی دارد. این پارچه بسیار راحت است. در برخی از پلیورها ساختاری بر روی بافت ها قرار می گیرد اما در برخی دیگر بافت ها باز باقی می مانند و درنتیجه ظاهر نازکتری دارند.
  • بافت زنجیری
بافت زنجیری
بافت زنجیری بافتی است که دارای کشسانی دو طرفه است. دارای ضخامت 2 تا 3 برابری بافت جرسی است. از هر دو طرف دارای ظاهر یکسانی است. اغلب برای تهیه پلیور استفاده می شود.
  • تریکو
این پارچه بسیار نرم است و دارای دندانه های طولی از یک طرف و عرضی از سمت دیگر می باشد. این پارچه نرم و نازک است. بافت نیمه تریکو دارای ساختار تک میله است و اغلب برای تهیه آستری و زیرپوش استفاده می شود؛ تریکو کامل دارای ساختار بافت چندمیله است که برای تهیه لباس زیر، پیرآهن و بلوز استفاده می شود. حتی می توان با تریکو لباس شنا دوخت.
  • پارچه بافت دستبافت
بافتنی یک سرگرمی برای بسیاری از زنان و مردان در سراسر جهان است. با کمک میله های بافتنی و نخ و صبر زیاد و کار بسیار پارچه های بسیا زیبایی بافته می شوند که حتی از بسیاری از انواع ماشینی آن زیباتر هستند.
پارچه فروشی آنلاین شهرپارچه انواع پارچه بافت را به شما ارائه خواهد کرد